Omluva pro občany města a jeho okolí
Omlouváme se Všem klientům, kteří si 10. 7. 2008 přišli na Městský úřad v Moravské Třebové vyřídit žádost o ePas, a nebylo jim vyhověno. Realizátor projektu eGovernment, který tento centrální systém poskytuje zaslal dnes všem žadatelům o tuto službu veřejnou omluvu. Důvodem byl výpadek centrálního systému ePasů (systém CDBP).
Jednalo se v konečném důsledku o jedno z nejvážnějších narušení chodu našeho systému od jeho spuštění v září roku 2006. Z podrobně zpracované zprávy od dodavatele služby vyjímám: z důvodů dosud ne přesně definované dílčí chyby v aplikaci MVCA (MVCA je jedna malá součást celého projektu CDBP, spravující elektronické certifikáty) došlo postupným nárůstem log záznamů (poprvé po cca dvou letech provozu) k zaplnění alokovaného databázového prostoru a cca v 08.33 systém selhal. Při řešení tohoto nepříliš závažného problému došlo na straně databáze Informix k dosud nepopsaným komplikacím (nedefinovaný stav), díky kterým se řešení protáhlo na několik hodin (i přes účast specialistů na databáze Informix již od 09.30). Upozornění na blížící se problém (přeplnění databáze) prostřednictvím Tivoli monitoring systému také selhalo, důvod je v šetření.
Systém byl plně obnoven ve 12.50 (registrovány první žádosti obcí). Celková doba výpadku byla 4h 17min, tím došlo k porušení smlouvy o servisní podpoře (SLA, kde je definován maximální možný výpadek systému do max 4 hodin). Záležitost tedy ještě bude řešena s poskytovatelem služby.
Jde o izolovaný incident způsobený konkrétní technickou chybou aplikace, umocněný následně nedefinovaným stavem databáze Informix. Opakování v nejbližší době nehrozí, navržená opatření chybu dlouhodobě řeší. Tivoli monitoring bude prověřen a doplněn na včasné upozorňování i na obdobný druh problémů.
Ještě jednou se Vám, vašim zaměstnancům a samozřejmě i klientům vašeho úřadu za celý realizační tým omlouvám.
S pozdravem Ing. Tomáš Holenda, ředitel odboru realizace projektů eGovernment