Optimalizace veřejné dopravy

IMG_3437.JPG

Dvoudenní jednání o autobusové dopravě ve svitavském okrese začalo v Poličce a končilo ve středu v Moravské Třebové. Do sálu městského úřadu přijaly pozvání hejtmana Pardubického kraje Radko Martínka a jeho náměstka Jana Tichého tři desítky starostů spadajících pod obec s rozšířenou působností. Zástupci kraje sledovali, jak technologové ze společnosti OREDO vyřizují připomínky starostů k návrhům jízdních řádů.

Z jednotlivých obcí přichází na adresu společnosti OREDO, která organizuje veřejnou dopravu v Pardubickém i sousedním Královéhradeckém kraji, připomínky. Kraj proto zvolil cestu osobního setkání se zástupci obcí, což starostové uvítali. „Optimalizace dopravy je společné dílo kraje a obcí. Když se něco nepodaří, musíme to společnými silami opravit,“ klade důraz na spolupráci krajské a obecní samosprávy náměstek Tichý.
Ne všichni přicházeli se stížnostmi. Například Roman Richter z Kunčiny vystoupil se slovy: „Umím přiznat chybu, můžete spoj ponechat v původní podobě. „Firmy vrátily začátek pracovní doby na šest hodin, aby nemusely platit noční příplatek.“ Náměstek zodpovědný za dopravu, dopravní obslužnost a investice Tichý zareagoval s tím, že autobusy mají proti železnici nespornou výhodu. „Jízdní řády nemusíme tvořit jen k určitým termínům, ale dají se měnit měsíčně. Průběžně je můžeme doplňovat až do června příštího roku, než systém doladíme.“
Připomínky, které se nedaly vyřešit na místě, budou projednávat pracovníci společnosti OREDO individuálně. Po zpracování podnětů dostanou starostové návrhy znovu k dispozici.
Kraj musel přistoupit k optimalizaci, protože veřejná doprava přestala lidem vyhovovat. „Společným cílem kraje a obcí musí být, aby se lidé vrátili k hromadné dopravě,“ dodal hejtman Radko Martínek, který jednání sledoval, naslouchal připomínkám a pozoroval, jak byly vypořádány. Základ úspěchu spatřuje náměstek v taktové dopravě, která je běžná v zemích západní Evropy: „Musíme najít rozumný kompromis tak, aby nebyly postiženy zájmy starostů. Nelze si však dělat valné iluze, že občané budou využívat veřejnou dopravu, pokud nebude časově i finančně výhodnější.“

FAKTA Železniční doprava v Pardubickém kraji

  • 18 tratí, délka 4,7 mil. km
  • pravidelně využívá 23 tis. cestujících, tj. necelých 5 % obyvatel Pk
  • Pk dotuje částkou 445 mil. Kč
    • rušení tratí se dotklo 553 obyvatel, náhrada autobusy

Autobusová doprava v Pardubickém kraji

  • 230 linek, délka silniční sítě 18 mil. km
  • pravidelně využívá 15 % obyvatel
  • Pk dotuje částkou 305 mil. Kč

zdroj: www.pardubickykraj.cz

Vytvořeno 13.10.2011 10:03:10 | přečteno 339x | ernest