Optimalizace veřejné dopravy

Dvoudenní jednání o autobusové dopravě ve svitavském okrese začalo v Poličce a končilo ve středu v Moravské Třebové. Do sálu městského úřadu přijaly pozvání hejtmana Pardubického kraje Radko Martínka a jeho náměstka Jana Tichého tři desítky starostů spadajících pod obec s rozšířenou působností. Zástupci kraje sledovali, jak technologové ze společnosti OREDO vyřizují připomínky starostů k návrhům jízdních řádů.
Z jednotlivých obcí přichází na adresu společnosti OREDO, která
organizuje veřejnou dopravu v Pardubickém i sousedním Královéhradeckém
kraji, připomínky. Kraj proto zvolil cestu osobního setkání se zástupci
obcí, což starostové uvítali. „Optimalizace dopravy je společné dílo
kraje a obcí. Když se něco nepodaří, musíme to společnými silami
opravit,“ klade důraz na spolupráci krajské a obecní samosprávy
náměstek Tichý.
Ne všichni přicházeli se stížnostmi. Například Roman Richter z Kunčiny
vystoupil se slovy: „Umím přiznat chybu, můžete spoj ponechat v původní
podobě. „Firmy vrátily začátek pracovní doby na šest hodin, aby nemusely
platit noční příplatek.“ Náměstek zodpovědný za dopravu, dopravní
obslužnost a investice Tichý zareagoval s tím, že autobusy mají proti
železnici nespornou výhodu. „Jízdní řády nemusíme tvořit jen
k určitým termínům, ale dají se měnit měsíčně. Průběžně je
můžeme doplňovat až do června příštího roku, než systém
doladíme.“
Připomínky, které se nedaly vyřešit na místě, budou projednávat
pracovníci společnosti OREDO individuálně. Po zpracování podnětů
dostanou starostové návrhy znovu k dispozici.
Kraj musel přistoupit k optimalizaci, protože veřejná doprava přestala
lidem vyhovovat. „Společným cílem kraje a obcí musí být, aby se lidé
vrátili k hromadné dopravě,“ dodal hejtman Radko Martínek, který
jednání sledoval, naslouchal připomínkám a pozoroval, jak byly
vypořádány. Základ úspěchu spatřuje náměstek v taktové dopravě,
která je běžná v zemích západní Evropy: „Musíme najít rozumný
kompromis tak, aby nebyly postiženy zájmy starostů. Nelze si však dělat
valné iluze, že občané budou využívat veřejnou dopravu, pokud nebude
časově i finančně výhodnější.“
FAKTA Železniční doprava v Pardubickém kraji
- 18 tratí, délka 4,7 mil. km
- pravidelně využívá 23 tis. cestujících, tj. necelých 5 % obyvatel Pk
- Pk dotuje částkou 445 mil. Kč
- rušení tratí se dotklo 553 obyvatel, náhrada autobusy
Autobusová doprava v Pardubickém kraji
- 230 linek, délka silniční sítě 18 mil. km
- pravidelně využívá 15 % obyvatel
- Pk dotuje částkou 305 mil. Kč
zdroj: www.pardubickykraj.cz