Spory o trasu R43

Dvacet let čekají lidé na Moravskotřebovsku a Jevíčsku na rychlostní silnici R43.

Pozemky jsou vykoupené a územní plán schválený. Ministerstvo životního prostředí ale výstavbu blokuje.Zdá se, že plány zhatí diplomová práce jednoho studenta. Ten rychlostní komunikaci vymyslel přes Březovou nad Svitavou. Starostové jsou připraveni se bránit.

Hejtman Pardubického kraje Radko Martínek upozornil na přístup ministerstva životního prostředí, které staví bariéry rychlostní silnici R43 na trase z Brna do Moravské Třebové. „Úředníci vydali záporné stanovisko k vlivu rychlostní komunikace na životní prostředí a navrhují novou trasu, která by vedla přes Březovou nad Svitavou. Ta je pro nás nepřijatelná,“ sdělil Radko Martínek. Ministerstvo životního prostředí vydalo ke stavbě silnice zamítavá stanoviska.

„Trasa R43 kolem Moravské Třebové vytváří ve výrazně nejfrekventova¬něj­ším dopravním směru Brno – východní Čechy nelogické prodloužení asi o dvacet kilometrů. To způsobí zbytečný nárůst spotřeby pohonných hmot a produkce emisí. Především ale snižuje atraktivitu R43 pro řidiče ve srovnání s mnohem kratší stávající silnicí první třídy číslo 43, jež vede hustě zastavěným údolím Svitavy,“ vysvětluje Jakub Kašpar, tiskový mluvčí ministerstva životního prostředí. Navrhovaná trasa zvyšuje riziko, že se údolí výstavbou R43 odlehčí méně od nežádoucí tranzitní dopravy.

Starostové si nedokáží představit, že by silnice vedla přes Březovou nad Svitavou. „Mám obavy, aby R43 nedopadla jako R35, kdy se budeme rozhodovat mezi jižní a severní variantou. V územním plánu máme navržený obchvat. Nevím, jestli by se vešel ještě jiný návrh. Dopad situace, kdyby rychlostní silnice skutečně vedla přes město, nedokážu posoudit,“ uvedl starosta Březové Martin Kiss. Obavy z budoucnoti neskrývá ani starosta Jevíčka, kde silnici potřebují už několik let. Věří, že jim odvede dopravu z náměstí.

„Našli někde diplomovou práci studenta, který vypracoval studii, podle které vede R43 nad Březovou. V té lokalitě ale nejsou vyřešené pozemky a obce s tím nepočítají v územních plánech. Pokud to tak dopadne, budeme čekat další roky,“ míní Roman Müller. Rychlostní komunikaci potřebují také v Moravské Třebové.

„S návrhem vést silnici přes Březovou samozřejmě nesouhlasíme. Budeme se snažit ministerstvo životního prostředí přesvědčit, aby zůstala zachována schválená trasa. Odborníci ví, že R43 přes Březovou jít nemůže. Mimo jiné je tam zdroj pitné vody pro Brno,“ dodal Josef Ošťádal, starosta Moravské Třebové. Přemýšlí, jestli vůbec na stavbu silnice někdy dojde. Údajně se uvažuje také jen o rozšíření stávající silnice první třídy.

R43 nepatří podle ministerstva dopravy mezi horké vládní priority. Rychlostní silnice by se měla stavět v letech 2014 až 2017. Stát má kolem sto milionů korun.

Vytvořeno 2.3.2009 10:37:01 | přečteno 616x | ernest