Starosta předal na Ministerstvu dopravy petici za urychlení stavby R43

petice.JPG

Starostové Moravské Třebové a Boskovic předali v pátek 12.srpna na Ministerstvu dopravy petici, kterou podepsalo 9200 lidí z Blanenska a Svitavska a k níž jste měli možnost se také připojit na mnoha místech v Moravské Třebové. Obyvatelům vadí současné přetížení silnice první třídy z Brna do Moravské Třebové a časté dopravní nehody, ale hlavně rozhodnutí ministerstva, že stavba R43, která by ji měla nahradit, se odsouvá až na rok 2024.

„V blízkosti našeho města se budou protínat rychlostní komunikace R35 a R43 obě tyto komunikace jsou pro náš region bytostně velmi důležité z důvodu například podnikatelských aktivit,“ uvádí starosta Moravské Třebové Miloš Izák.
„Šlo nám o to, aby se nezastavily všechny přípravné práce a aby všechny legislativní náležitosti byly splněny,“ vysvětluje podání petice za urychlení stavby silnice R43 starosta Boskovic Jaroslav Dohnálek. Podle něj místní lidé chápou argumenty ministerstva, že přípravné práce teprve nedávno začaly, stavba rychlostní silnice je ale pro region klíčová.
Ministerstvo dopravy argumentuje, že zahájení stavby nebrání pouze nedostatek financí, ale i nekompletní dokumentace. Chybí potřebná povolení a u některých úseků rozhodnutí o trase nebo posouzení vlivu na životní prostředí. Ministr Pavel Dobeš však přiznal, že stavba R43 není pro jeho resort prioritou. V seznamu financování dopravních staveb je prý až za klíčovými projekty zahrnutými do programu Doprava, jako jsou D1, dostavba D8, napojení polské A1 a D1 na severní Moravě a dostavba čtyř železničních koridorů. „To jsou komunikace s obrovskou intenzitou dopravy a stavby za desítky miliard korun a ty ministerstvo dopravy dnes nemá,“ vysvětlil.
Ministr dopravy Pavel Dobeš ovšem upozorňuje, že problém není zdaleka jen ve financích „Zrovna u této komunikace to není o tom, že když bude více peněz, že se začne hned stavět,“ vysvětlil situaci šéf resortu Dobeš. „Nejsou totiž ještě schváleny ani Zásady územního rozvoje Jihomoravského kraje. Na dvou úsecích komunikace není ještě stanovisko EIA, tedy vlivu na životní prostředí, a nelze tím pádem vydat ani ono územní rozhodnutí. Nehledě na to, že je stále otázkou samotná trasa, kdy nepanuje shoda mezi krajem a městem, zda obchvat Kuřimi půjde jižní nebo severní částí,“ vyjmenoval další část stávajících překážek ministr Dobeš. V rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2012, ani ve výhledu na léta 2013–2014 nejsou proto specificky na R43 alokovány žádné finanční prostředky. To ovšem neznamená, že příprava stavby nebude pokračovat. Z globálu totiž bude hrazena příprava potřebné dokumentace pro územní rozhodnutí nebo zpracovávání stanoviska EIA.

Zdroj: www.rozhlas.cz, www.denik.obce.cz

Vytvořeno 15.8.2011 12:40:53 | přečteno 345x | ernest