Starosta předal na Ministerstvu dopravy petici za urychlení stavby R43

Starostové Moravské Třebové a Boskovic předali v pátek 12.srpna na Ministerstvu dopravy petici, kterou podepsalo 9200 lidí z Blanenska a Svitavska a k níž jste měli možnost se také připojit na mnoha místech v Moravské Třebové. Obyvatelům vadí současné přetížení silnice první třídy z Brna do Moravské Třebové a časté dopravní nehody, ale hlavně rozhodnutí ministerstva, že stavba R43, která by ji měla nahradit, se odsouvá až na rok 2024.
„V blízkosti našeho města se budou protínat rychlostní komunikace R35
a R43 obě tyto komunikace jsou pro náš region bytostně velmi důležité
z důvodu například podnikatelských aktivit,“ uvádí starosta Moravské
Třebové Miloš Izák.
„Šlo nám o to, aby se nezastavily všechny přípravné práce a aby
všechny legislativní náležitosti byly splněny,“ vysvětluje podání
petice za urychlení stavby silnice R43 starosta Boskovic Jaroslav Dohnálek.
Podle něj místní lidé chápou argumenty ministerstva, že přípravné
práce teprve nedávno začaly, stavba rychlostní silnice je ale pro region
klíčová.
Ministerstvo dopravy argumentuje, že zahájení stavby nebrání pouze
nedostatek financí, ale i nekompletní dokumentace. Chybí potřebná
povolení a u některých úseků rozhodnutí o trase nebo posouzení vlivu na
životní prostředí. Ministr Pavel Dobeš však přiznal, že stavba R43 není
pro jeho resort prioritou. V seznamu financování dopravních staveb je prý
až za klíčovými projekty zahrnutými do programu Doprava, jako jsou D1,
dostavba D8, napojení polské A1 a D1 na severní Moravě a dostavba čtyř
železničních koridorů. „To jsou komunikace s obrovskou intenzitou dopravy
a stavby za desítky miliard korun a ty ministerstvo dopravy dnes nemá,“
vysvětlil.
Ministr dopravy Pavel Dobeš ovšem upozorňuje, že problém není zdaleka jen
ve financích „Zrovna u této komunikace to není o tom, že když bude
více peněz, že se začne hned stavět,“ vysvětlil situaci šéf resortu
Dobeš. „Nejsou totiž ještě schváleny ani Zásady územního rozvoje
Jihomoravského kraje. Na dvou úsecích komunikace není ještě stanovisko
EIA, tedy vlivu na životní prostředí, a nelze tím pádem vydat ani ono
územní rozhodnutí. Nehledě na to, že je stále otázkou samotná trasa, kdy
nepanuje shoda mezi krajem a městem, zda obchvat Kuřimi půjde jižní nebo
severní částí,“ vyjmenoval další část stávajících překážek
ministr Dobeš. V rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na rok
2012, ani ve výhledu na léta 2013–2014 nejsou proto specificky na R43
alokovány žádné finanční prostředky. To ovšem neznamená, že příprava
stavby nebude pokračovat. Z globálu totiž bude hrazena příprava potřebné
dokumentace pro územní rozhodnutí nebo zpracovávání stanoviska EIA.
Zdroj: www.rozhlas.cz, www.denik.obce.cz