Sto tisící klient Občanského informačního centra

Již stotisícího klienta přivítalo 30. října Občanské informační centrum (OIC) v Moravské Třebové, které slouží jako klientské centrum radnice.

Dárkový koš z rukou starosty si převzala moravskotřebovská rodačka Hana Zmeškalová. OIC vzniklo v roce 2003 podle unikátního konceptu poskytování služeb občanům, inspirovaného klientskými centry radnic v Nizozemí. V tomto případě pomohl s realizací centra holandský Vlaardingen, partnerské město Moravské Třebové.

OIC nabízí více než dvacet občany nejčastěji vyžadovaných služeb, lze si tu vyřídit např. žádosti o občanské průkazy a cestovní doklady, přihlášení do evidence obyvatel, výpisy z katastru nemovitostí, ověřování listin a podpisů, poplatky za odpady a psy, zaplacení místních daní nebo poplatků atd. Zároveň klienti získají informace o činnosti města a městského úřadu, o společenském, kulturním a sportovním dění ve městě. Je zde umístěn také terminál projektu CzechPoint. Od roku 2003 bylo např. vydáno přes třicet tisíc občanských průkazů, ověřeno více než šestnáct tisíc dokumentů a vyřízeno dvacet pět tisíc různých poplatků.

„Hlavní výhodou OIC je koncentrace služeb do jednoho místa a komfortní obsluha občanů v příjemném prostředí. Díky vyvolávacímu systému se netvoří fronty a průměrná čekací doba na odbavení je méně než dvě minuty, na rozdíl od jiných měst v České republice, kde je průměrná čekací doba deset minut. Optimální rozvržení lidských a materiálních zdrojů je možné díky detailně zpracovaným procesním analýzám, jejichž výsledky se promítly do nastavení fungování centra,“ sdělil manažer ekonomického rozvoje Miroslav Netolický a dodal: „Lze z nich přesně vyčíst náročnost jednotlivých úkonů každého produktu na čas, zaměstnance a technickou podporu (počítače, kopírky apod.). Velkou měrou dbá radnice také na školení zaměstnanců OIC v odborných znalostech a v jednání s klienty, díky čemuž všichni pracovníci centra ovládají všechny produkty a služby, které OIC nabízí.“

OIC získalo v roce 2005 Cenu Ministerstva vnitra ČR za inovaci ve veřejné správě, což ještě zesílilo zájem ostatních měst v ČR o zavedení obdobných center. Po úspěchu se zavedením OIC v českých podmínkách požádala holandská strana Moravskou Třebovou o spolupráci při šíření tohoto konceptu poskytování služeb občanům do dalších postkomunistických zemí – Ukrajiny, Srbska, Arménie a dalších. Vznikl tak česko-holandský tým, složený z pracovníků radnic města Vlaardingen a Moravská Třebová, který za finanční podpory holandské vlády úspěšně pomohl vytvořit klientské centrum radnice ve městě Romny na Ukrajině. Toto centrum bude slavnostně otevřeno starosty všech v projektu zúčastněných měst a v přítomnosti ambasadorů ČR a Nizozemského království na začátku prosince 2009.

Vytvořeno 30.10.2009 13:14:43 | přečteno 364x | ernest